reklama

MHD zadarmo? Máme lepší nápad

Zamietnutie bezplatnej hromadnej dopravy na poslednom zastupiteľstve vnímam ako príležitosť, vhodný čas sa zamyslieť v akom meste my a naše deti chceme žiť. Nielen dnes, ale o 20 či 30 rokov. Žiline zatiaľ takáto vízia chýba.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Dánska Kodaň. (Zdroj: www.slantour.cz)
Dánska Kodaň. (Zdroj: www.slantour.cz) 

V pondelok minulý týždeň sme na mestskom zastupiteľstve v Žiline odmietli návrh vedenia mesta na zavedenie bezplatnej hromadnej dopravy, s výnimkou študentov a dôchodcov. Vnímam to ako pozitívnu správu. Doteraz som ako poslanec, ktorý sa stýka s ľuďmi pravidelne, nikdy neevidoval pri rozhovoroch s občanmi, že výška cestovného v MHD je to, čo Žilinčanov najviac trápi. Dlhé roky však evidujem veľkú nespokojnosť s čistotou verejných priestranstiev, s automobilovou dopravou v centre, nedostatkom parkovacích miest, zlým stavom chodníkov a ciest, nedostatkom moderných verejných športovísk, s nespokojnosťou s prácou mestskej polície. Myslím si , že výška cestovného nie je bariérou na používanie mestskej hromadnej dopravy. Ľudia potrebujú atraktívnu dopravu, ktorá jazdí často, rýchlo a na všetky dôležité lokality v meste. Iba tak ju budú používať. Nemá byť špinavá, neudržiavaná - takou sa nikto dobrovoľne nevydá. Znížené, či dokonca nulové poplatky vo verenej mestskej doprave súčasní cestujúci radi privítajú, ale skúsenosti z iných miest ukazujú, že vplyv na zníženie využívania áut je veľmi nízky. Hlavným účinkom je zväčša prestup cyklistov a chodcov, nie šoférov, na verejnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, v Žiline potrebujeme kvalitnú, dostatočne hustú, rýchlu a pohodlnú hromadnú dopravu. Otázka znie, či bezplatnú. Treba si uvedomiť, že aby to všetko malo zmysel, aby to neboli len vyhodené peniaze bez potrebného efektu, aby to nebolo len zbytočné politické gesto, ktoré sa v budúcnosti ťažko bude dať vrátiť späť, potrebujeme vynaložiť v blízkej budúcnosti nemalé finančné prostriedky na súvisiace témy - parkovanie a na rozvoj pešej a cyklistickej dopravy. A popri tom aj za cenu nepopulárnych opatrení postupne znižovať podiel automobilovej dopravy.

Nemecké Lipsko (Zdroj: www.porsche-leipzig.com)
Nemecké Lipsko (Zdroj: www.porsche-leipzig.com) 

Aby sme videli skutočnú hodnotu (a cenu) bezplatnej dopravy v Žiline, musíme si vedieť predstaviť nielen čo získavame, ale aj čo strácame. Len ak máme alternatívy vieme si vybrať. Preto nižšie uvádzam len pár príkladov toho, čo všetko by sme každoročne v Žiline vedeli zrealizovať v hodnote 2,5 milióna EUR, ktoré nás bude stáť verejná doprava:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvýšiť počet kosení v meste zo štyroch na šesť 400.000 €

300 nových parkovacích miest ( 1500 x 300 ) 450.000 €

3 zrekonštruované škol. areály, vrátane multifunkčných ihrísk
a tartanovej bežeckej dráhy ( 3 x 150 000 ) 450.000 €

10km zrekonštruovaných chodníkov 340.000 €

100% navýšenie súčasnej podpory kultúry a športu 150.000 €

15 nových detských ihrísk 150.000 €

Po všetkých týchto výdavkoch, ktoré by už po prvom roku viditeľne zmenili tvár mestských štvrtí, by nám stále zostalo 500 000 € ročne, ktoré vie mesto uložiť do rezervy alebo využiť na zujímavé investičné nápady. Inovatívnych projektov po vzore západných miest vzniklo v Žiline za posledné dekády veľké množstvo a len veľmi málo z nich bolo realizovaných. Miesto nich nám rastú nové nákupné centrá a mesto sa vyvíja nekoncepčne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamietnutie bezplatnej hromadnej dopravy na poslednom zastupiteľstve vnímam ako príležitosť, ako vhodný čas sa zamyslieť v akom meste my a naše deti chceme žiť. Nielen dnes, ale o 20 či 30 rokov. Žiline zatiaľ takáto vízia chýba.

České Brno (Zdroj: mapio.net)
České Brno (Zdroj: mapio.net) 

Mesto Žilina je jedným z tisíc miest v Európe, ktoré sa v súvislosti s extrémnym nárastom automobilovej dopravy musí nutne komplexne zaoberať otázkou čo ďalej. Mestá Kodaň, Brno, či nemecké Lipsko sú príkladom moderných miest s víziou a dobrou adresou, kde ich obyvatelia žijú spokojne a radi. Ako pristúpili k riešeniu napr. v Lipsku si môžete prečítať na tomto odkaze.

Neunáhlime sa prijímaním čiastkových riešení, nepremárnime príležitosť dať našemu mestu novú tvár.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viac o otázke bezplatnej MHD v Žiline som písal už vo svojom predošlom blogu.

Autor je poslanec mestského zastupiteľstva v Žiline

Peter Fiabáne

Peter Fiabáne

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som srdcom Žilinčan. V tomto meste som sa narodil, vyrástol a žijem tu dodnes. Život som zasvätil športu, vybudoval som plavecký klub Nereus Žilina. Práve téma športu a láska k rodnému mestu ma priviedla ku komunálnej politike. 16 rokov som pôsobil ako mestský poslanec.V komunálnych voľbách 2018 som získal dôveru Žilinčanov a bol som zvolený za primátora nášho mesta. Viac o mne, mojom tíme a našich plánoch pre Žilinu sa dozviete na mojej facebookovej stránke, na www.planzilina.sk alebo na oficiálnych stránkach mesta - www.zilina.sk. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu