reklama

Ako riešiť situáciu na Bratislavskej v Žiline?

Minulý týždeň zasadalo v Žiline mimoriadne mestské zastupiteľstvo, aby riešilo krízovú situáciu na Bratislavskej ulici. V noci z 18. na 19. októbra tu vyhorel bytový dom obývaný rómskymi rodinami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Celkovo sa bez strechy nad hlavou ocitlo takmer 100 osôb. Ako mestský poslanec, ak sa chcem postaviť k riešeniu vzniknutej situácie čelom, stojím pred neľahkou úlohou. Na jednej strane tu máme humanitárnu krízu, ktorú má mesto zo zákona povinnosť riešiť. Na strane druhej, nálada v spoločnosti bráni takému riešeniu situácie, ktoré by akýmkoľvek spôsobom podalo dotknutým rodinám pomocnú ruku. Ani z voza, ani na voz?

Obrázok blogu
(zdroj: Ionline.sk)



Populista má asi v danej situácii jasno. Ja som sa rozhodol, že k problému pristúpim zodpovedne a v súlade so svojim svedomím, aj keď si tým ako volený zastupiteľ asi popularitu nezískam. Tak si povedzme z akej situácie vychádzame:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • Požiar bytovky zapríčinila nezodpovednosť jeho obyvateľov.

  • Obyvatelia sú dlžníkmi a dlhodobými neplatičmi.

  • Poškodená bytovka je v stave, ktorý neumožňuje opätovné nasťahovanie nájomníkov a jej oprava by mesto stála odhadom 300 000 EUR.

  • Vzhľadom na to, že mnohí z týchto ľudí majú podľa doterajších informácii platné nájomné zmluvy s mestom, mesto má podľa zákona povinnosť im poskytnúť náhradné ubytovanie.

  • Medzi 93 osobami, ktoré ostali na ulici, sú desiatky detí a starších osôb.

  • Blíži sa zima a je nevyhnutné nájsť rýchle dočasné riešenie vzniknutej situácie.

  • Následne je nevyhnutné nájsť trvalé riešenie situácie, ktoré by ale zabránilo neplatičstvu a ďalšiemu hromadeniu dlhu voči mestu.

  • Toto všetko musíme dosiahnuť s minimálnymi nákladmi.

Ako by ste situáciu riešili vy, v medziach zákona?

Nebudem sa vyjadrovať k priebehu samotného zastupiteľstva, ktorému opäť, ako sa v poslednej dobe stalo v Žiline zvykom, chýbala vecná debata a naopak nechýbali osobné útoky a nevraživosť.

Mesto navrhlo dočasné riešenie v podobe ubytovania v stanoch resp. v obytných unimobunkách. Vzhľadom na blížiacu sa zimu mi prvá možnosť prišla nevyhovujúca. Jedna z prvých vecí, ktoré by sa stala je, že by prišla do lokality sociálka, v sprievode domácich aj zahraničných médii a odobrala by rodičom deti. Zlé pre všetky zúčastnené strany.

Obrázok blogu
(zdroj: spravy.pravda.sk)

Vzhľadom na vyššie uvedené fakty som na mestské zastupiteľstvo pripravil alternatívny návrh riešenia situácie, ktorý by pozeral ďalej do budúcnosti a riešil by aj problém neplatičstva. Chcel som navrhnúť také riešenie, ktoré by bolo humánne a zároveň by reflektovalo fakt, že títo ľudia si za vzniknutú situáciu môžu z veľkej časti sami. Môj návrh pozostával zo 4 krokov:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1. Dočasné riešenie - unimobunky:

Pristavenie obytných unimobuniek a paralelne pracovať na dlhodobom riešení situácie.

2. Dlhodobé riešenie – svojpomocná výstavba:

Obrázok blogu
(zdroj: mojdom.sk)

Využiť program svojpomocnej výstavby, ktorý úrad splnomocnenca pre rómske komunity v minulosti úspešne realizoval vo viacerých obciach. Príklad za všetky je obec Breznica. (Ide o program kedy obec/štát poskytne materiál na výstavbu nízkorozpočtových domčekov + stavebný dozor. Tieto domčeky si rodiny stavajú samé, pod stavebným dozorom. Skúsenosť ukázala, že k takto nadobudnutému majetku jeho obyvatelia pristupujú úplne inak ako k sociálnym bytom. Za sumu 150 000 je možné postaviť 10 takýchto domčekov, ktoré kapacitne plne postačia na ubytovanie 93 osôb z vyhoretej bytovky (cena jedného domu je 15 000 EUR a menej). Dôležité(!): domčeky ostávajú vo vlastníctve mesta. Rodiny, ktoré sa na výstavbe podieľali sa nestanú majiteľmi obydlia, len nájomníkmi. (Absolútne neprispôsobivé rodiny takúto formu pomoci pravdepodobne odmietnu a tým stratia nárok na akúkoľvek ďalšiu pomoc zo strany mesta).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Dotlačiť úrad splnomocnenca k aktívnejšej spolupráci

V minulosti úrad splnomocnenca asistoval pri krízových situáciách aj finančne. Mesto by malo tlačiť úrad, aby tak urobil aj v tejto situácii. Projekt svojpomocnej výstavby by tak mesto stál ešte menej, než spomínaných 150 000 EUR.

4. Nastavenie pravidiel, aby sa situácia neopakovala

Za prvé: S budúcimi nájomníkmi bude nevyhnutné uzavrieť veľmi prísne nájomné zmluvy.

Za druhé: Ako náhle budú mať obyvatelia legálne bývanie, získavajú nárok na štátny príspevok na bývanie. Tento príspevok ale môže dostávať od štátu za týchto ľudí priamo mesto – volá sa to inštitút osobitného príjemcuzabráni to neplatičstvu, keďže peniaze a platby má pod kontrolou samotné mesto, nájomníci na ne nemajú dosah.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A konečne za tretie: Nastaviť splátkový kalendár na splatenie súčasného dlhu voči mestu a bytovému družstvu. Toto riešenie ja taktiež na Slovensku overené a funguje.

Svoj návrh som v takejto podobe predniesol v zastupiteľstve, bohužiaľ nebol schválený ako celok, prešla len úvodná časť o unimobunkách. Čo ma mrzí viac je, že namiesto konštruktívnych riešení ponúkli niektorí moji kolegovia poslanci len populistické statusy na facebooku, ktorými si na vzniknutej situácii len prihriali vlastnú polievočku. Je to škoda. Myslím si, že úlohou poslanca, ak svoju prácu berie vážne, je v prvom rade vysvetľovať ľuďom zložité problémy a hľadať na ne riešenia, hoc aj na nepopulárne témy. O to som sa pokúsil na mimoriadnom mestskom zastupiteľstve minulý týždeň a opätovne aj v tomto blogu. 



Autor je nezávislý poslanec mestského zastupiteľstva v Žiline. 

Peter Fiabáne

Peter Fiabáne

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som srdcom Žilinčan. V tomto meste som sa narodil, vyrástol a žijem tu dodnes. Život som zasvätil športu, vybudoval som plavecký klub Nereus Žilina. Práve téma športu a láska k rodnému mestu ma priviedla ku komunálnej politike. 16 rokov som pôsobil ako mestský poslanec.V komunálnych voľbách 2018 som získal dôveru Žilinčanov a bol som zvolený za primátora nášho mesta. Viac o mne, mojom tíme a našich plánoch pre Žilinu sa dozviete na mojej facebookovej stránke, na www.planzilina.sk alebo na oficiálnych stránkach mesta - www.zilina.sk. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu